onsdag 18 september 2013

Tuff träningshelg med intervaller och långdistans

Ligger efter en del med uppdateringarna men här kommer i alla fall ett inlägg över helgens träning och den sista hårdkörningen innan jag nu börjat lätta upp träningen så smått.

Efter en redan hård träningsvecka utan vilodagar väntade på lördagen 4-kilometersintervaller på det kuperade elitspåret (som jag tidigare skrivit om). Hade inte några höga förväntningar på tiden och det var med aningen tunga ben som jag sprang iväg på första intervallen. Efter den första nedförslöpan kom jag dock in i den rätta känslan och lyckades antagligen hushålla väl med mina resurser då snittempot på första intervallen blev 4.14 min/km och nytt personbästa! Nästa intervall kändes också förvånansvärt bra men snitthastigheten sjönk ändå till 4.21 min/km. Ändå klart godkänt och högt över mina förväntningar innan passet. Lång nedjogg efteråt och sedan var det bara att åka hem och ladda inför söndagens långpass.

Det var med en lätt pirrande känsla i benen som jag gav mig iväg på söndagsförmiddagen. Tanken med helgens tuffa pass var just att "trycka ned" kroppen för att sedan lätta upp träningen och hoppas på en formtopp. Den pirrande och lätt trötta känslan i benen såg jag därför som ett resultat på just detta.

Blev en ny typ av upplägg på långpasset med relativt lugn distansfart men med 3 * 50 meter spurt var tionde minut. Benen fick aldrig en chans att "sega till" och sista halvan av passet började det dessutom kännas ordentligt i benen. Sammanlagt skrapade jag ihop dryga 24 kilometer och det fick bli det sista långpasset före Lidingöloppet innan jag denna vecka lättat upp träningen betydligt. Hoppas det kommer ge de resultat jag vill ha!

Den lugna träningsveckan började med ett tungt
benpass i gymmet.

1 kommentar:

  1. Vilket bra upplägg på långpasset! Kul med fartökningar och väcka kroppen! :)

    Spännande med lidingö! Håller tummarna för dig! Kommer gå grymt!

    SvaraRadera