torsdag 10 januari 2013

Älgchili och yoghurtpannacotta


Det är vad jag tänkte bjuda våra middags-/övernattningsgäster på i morgon. Perfekt mat att göra klar dagen innan och chilin vinner dessutom bara i smak på detta! Jag gör chilin på älgkött (eftersom det är vad som finns i vår frys) men jag skulle tro att det funkar lika bra med nötkött då den mustiga kryddningen tar överhanden och viltsmaken ändå hamnar i skymundan. Jag kommer att servera grytan med turkisk youghurt, guacamole, riven västerbottenost och T:s hemgjorda stekpannebröd. Riktigt gott kan jag lova.

Nej det är ingen död råtta i grytan, däremot en torkad ancho :-)

Efterrätten blir pannacotta med hallonsås, enkelt och gott! Ett tips för att få till en snygg lutning på pannacottan är att ställa glasen i grovsalt och sedan spritsa ned smeten i glasen. Betydligt enklare än det ser ut!


1,5 dl vispgrädde
0,75 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 gnutta vaniljpulver
1 krm kanel
2 gelatinblad
3 dl turkisk youghurt
250 g frysta tinade hallon
2 msk flytande honung

Blanda 1 dl grädde, socker, kanel och vaniljsocker i en kastrull. Koka upp och låt koka 1 minut. Ta kastrullen från plattan och låt dra i 15 minuter. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Krama ur gelatinbladen och låt smälta på svag värme i en kastrull tillsammans med 0,5 dl grädde. Rör ner gelatinblandningen i resten av grädden. Blanda i yoghurten. Häll upp i små glas och låt stå i kylen ca 4 timmar. 

Tina hallonen, mixa med stavmixer. Sila bort kärnorna i en nätsil. Blanda hallonpurén med honung. Förbered hit. Toppa pannacottan med hallonpurén precis före servering.


Gjorde det enkelt för mig förra gången

Lite snitsigare :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar