fredag 18 januari 2013

Att rensa tankarna

Igår hade jag behov av att tänka och det bästa sättet för mig att göra det är att ta en löptur. Tyvärr visade termometern -27 grader, vilket till och med jag tycker är för kallt för löpning. Därför åkte jag istället in till gymmet och ställde mig på löpbandet, för ovanlighetens skull utan musik i lurarna eftersom jag bara ville fokusera på mina tankar. (Springer vanligtvis aldrig med musik utomhus men däremot inomhus för att minska tristessen.)


Började i 5-tempo och ökade hastigheten successivt tills jag var nere på strax under 4-tempo. Sedan några korta intervaller innan jag vände "stegen" och saktade ned tempot i samma takt som jag ökat upp. Lutningen låg någonstans mellan 0,5-1,5 procent hela tiden, dvs ingen backe utan bara aningens lutning för att simulera utomhuslöpning så gott det gick. Dryga 60 minuter senare klev jag av bandet, skönt svettig och med betydligt klarare tankar. En snabbstyrka i form av triset för biceps, axlar och triceps samt några plankor och en välbehövlig stretch blev det också innan jag nöjd och glad åkte hemåt igen. Löpning är verkligen som balsam för själen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar