tisdag 21 maj 2013

Tillbaka!

Efter en vinter med inga egentliga målsättningar utom att "bara" träna det jag kände för och njuta av det avtog inspirationen att blogga mer och mer. Spiken i kistan blev så småningom löparknät då jag tvingades att helt avstå från löpningen under några månaders tid. Ironiskt nog uppkom denna skada dagen innan den efterlängtade träningsresan till Playitas och med tanke på bloggens namn kände jag att inspirationen att skriva tog slut där och då.

Efter besök hos en duktig och mycket kompetent sjukgymnast, ilägg i skorna och en försiktig upptrappning av löpningen och rehabstyrka/basövningar känner jag nu att kroppen och framförallt knät är med mig igen. Jag kan springa utan smärta och jag är så oerhört glad för det! Med i min ryggsäck har jag dock en del lärdomar varav den viktigtaste är att lyssna på min egen kropp (i ännu högre utsträckning än tidigare) och inte stressas av andras träningscheman och upplägg. Jag vet vad som är bäst för mig och kvalitet går före kvantitet.

Ett härligt kvitto på att formen börjar komma var lördagens stafett där jag sprang den korta sträckan 3 kilometer på tiden 10.41. Hade en förhoppning om att hålla under 4-tempo eftersom jag endast kört ett intervallpass under hela våren men när benen kändes pigga lät jag dem springa och nu vet jag att jag måste våga för att spränga mina gränser. Mina uppsatta mål börjar kännas inom räckhåll och jag ska börja lita på kroppen utan att stirra allt för mycket på klockan.

Så, tanken är att bloggen återigen blir någon form av träningsdagbok mest för att jag själv ska kunna kika tillbaka på känsla och upplägg under passen. Hur frekventa uppdateringar det blir vet jag inte. Kommer helt enkelt att skriva när jag känner för det. Om någon annan finner nöje i att kika in är ni givetvis välkomna!

2 kommentarer:

  1. Jag har saknat dig! Kul att du är tillbaka ibloggvärlden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alltid inspirerande att följa din blogg, känns som att vi har rätt lika utmaningar att se fram emot :-)

      Radera