onsdag 22 maj 2013

Vad jag menar med kvalitetspass


Som jag skrev i förra inlägget kommer kvalitet att gälla framför kvantitet vad gäller träningsupplägg. Med tanke på mina målsättningar under försommaren, som främst gäller korta lopp upp till 10 km, kommer jag att begränsa löpningen till 3 pass/vecka. Långpasset kommer att få stryka på foten (i alla fall nu under försäsongen) och jag kommer att lägga krutet på ett intervallpass/backpass, ett medeldistanspass med fokus fart samt nu under de närmsta veckorna en löptävling per vecka. Dagen innan ett lopp brukar jag dessutom köra en morgonjogg på några lätta, lugna kilometer med avslutande koordinationslopp bara för att känna att benen är med mig samt inte glömmer bort att de ska springa fort! Det är ju väldigt individuellt hur man väljer att ladda rent träningsmässigt inför tävling men jag har kommit fram till att löpvila två dagar innan samt en lugn och kort jogg dagen innan start är det upplägg som passar mig bäst.

Så vad menar jag då med kvalitet? Gårdagen bjöd på uppjogg i ca 2,5 kilometer, några korta koordinationslopp och sedan 6 tusingar i jämnt 3,45-tempo med avtagande ståvila från 60 till 30 sek mellan intervallerna. Därefter nedjogg på 1,5 kilometer. Lite för kort för min smak men tyvärr allt som hanns med. Sammanlagt ca 10 km avklarade på 50 minuter men med betydligt mer kvalitet än om jag kört samma sträcka i ett jämnt 5-minuterstempo. Känslan var att benen hade betydligt mer att ge, både i fart men kanske främst i uthållighet. Dock motstod jag frestelsen att öka upp tempot ytterligare eller öka intervallängden/korta vilan ytterligare. Stolt över det! Skynda långsamt är det som gäller nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar