måndag 29 juli 2013

24 kilometer pannbensträning


I går stod det långdistans på schemat och eftersom vi befann oss i stugan hade jag inte riktigt koll på vilka rundor som fanns att tillgå. Min kära sambo hade dock rekat en slinga åt mig på sitt långpass med mountainbiken dagen innan. Följaktligen körde han ut mig med bilen i skogen och sa åt mig att följa vägen rakt fram så skulle han möta upp mig från andra hållet (så att jag skulle slippa springa 7 mil!).

Det började med grusväg med skog på båda sidorna och fortsatte med skog och grusväg. Efter några kilometer såg jag en timmerman flyga förbi och ytterligare någon kilometer senare såg jag en trollslända. Med 15 kilometer tillryggalagda övergick grusvägen i jordväg med en grässträng i mitten. Det var ungefär här som jag insåg att det inte skulle bli mycket roligare än så och där och då bestämde jag mig för att njuta av det som faktiskt gick att njuta av. Som att jag faktiskt kan springa. Skogen doftade av varm myr och skvattram. Med jämna mellanrum kom sega och långa uppförslut på några kilometer och jag la in fartstegringar för att göra allt lite roligare. Passerade en vacker urskog och hux flux såg jag bilen stå och vänta på mig. Knappa två timmar och drygt 24 kilometer löpning blev bra träning för benen men allra mest fick nog pannbenet jobba. Känns bra att kunna lägga ytterligare ett långpass till träningsmängden.

Lång skogsväg i skogstur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar