söndag 21 juli 2013

Nytt PB 38.31


Hade ju tankar om att springa Salomon Trail Tour i lördags men eftersom det även gick en annan tävling i samband med en marknad var det mer kompatibelt för att hela familjen skulle få ut nåt av dagen. Istället för Boden styrde vi således kosan upp mot Överkalix.

Eftersom jag aldrig sprungit det här loppet tidigare hade jag ingen aning om hur banan såg ut förutom att det var två varv på samma slinga som gällde. Hade en diffus plan att ta rygg på en av de andra tjejerna som jag vet gjort liknande resultat som mig på milen men då jag hamnade före henne redan från start bestämde jag mig istället för att låta benen bestämma tempot. Som vanligt senaste tävlingarna hade jag ingen gps och eftersom det var dåligt med kilometermarkeringar hade jag ingen koll på hur snabbt eller långsamt det gick.

Rätt snart in i loppet började en seg uppförsbacke på gissningsvis en kilometer som dock följdes av en betydligt härligare utförslöpa. Sedan en sväng in på marknadsområdet, runt en bondgård med varierande underlag i form av gödsel (!), sand, en spång och ett dike innan det blev gräsmatta in mot varvningen. Hela tiden hade jag den ledande tjejen inom synhåll så jag gissade att det inte gick allt för sakta i alla fall. Vid varvningen visade tiden dryga 19 minuter och benen kändes fortfarande fina. Hade ingen rygg att ligga bakom men däremot några killar som sprang ca 20-30 meter före mig som jag inte tappade ur sikte. När jag närmade mig målet såg jag att klockan stod på dryga 38 minuter och jag började hoppas att jag skulle få stanna klockan på 38 och nånting i mål. Spurtade sista metrarna och tiden blev till sist 38.31, personbästa med dryga 1,5 minuter!

Riktigt nöjd med min prestation även om jag "bara" blev tvåa. För mig var det tiden som var det viktiga och att stanna klockan på under 39 minuter på milen hade jag inte kunnat drömma om skulle vara möjligt den här säsongen. Nu är det bara hoppas att formen håller i sig.

RESULTATLISTA för Marknadslöpet 2013 2013-07-20

Arrangör: Överkalix IF Tjej 10:an Banlängd 10 km Plac Nr Namn Förening/Land Sluttid Diff ------------------------------------------------------------------------------- 1 3 Elisabeth Clausén Tväråselets AIF 37:42 0 2 6 Annika Nilsson Lulekamraterna 38:31 49 3 1 Johanna Nilsson Morjärvs SK 39:48 2:06 4 57 Heidi Heimdal Bardu 41:04 3:22 5 4 Ida Mäki Luleå 47:24 9:42 6 5 Mia Mäki Upplands Väsby 48:10 10:28

4 kommentarer:

  1. Wow grattis!!! Galet snabb du är!!! :)

    SvaraRadera
  2. Grattis, vad bra du är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hör av dig om du är sugen på att köra långpass tillsammans nån dag, blir lite trist att springa själv ibland. För visst ska du också springa Lidingö??

      Radera
  3. Tack söta ni! Ibland är det kanske bra att strunta i klockan och bara köra på känsla ;-)

    SvaraRadera