lördag 13 juli 2013

Långdistans och marklyft


Inte samtidigt, men lite av vad jag gjort i träningsväg de senaste dagarna.

I dagsläget har jag inte något detaljerat veckoschema för träningen men däremot ett antal nyckelpass som jag vill få till varje vecka. Låter helt enkelt benen och kroppen känna efter vad de är sugna på från dag till dag och kör på det. Torsdagen kände benen således för långdistans och eftersom jag försöker springa kuperat i så stor utsträckning som möjligt blev det ett varv på elljusspårets milspår och ett varv på 7,4-kilometersslingan, riktigt kuperade båda två! Några extrameter blev det också så jag skulle tro att distansen i slutändan landade på ca 18 kilometer. Klockan stannade på 1 timme och 24 minuter, egentligen lite för snabbt tempo men jag har verkligen svårt att hålla nere farten på långpassen. Måste bli bättring på det framöver.

Gårdagen blev återigen ett gympass och nytt personbästa i marken. Känns som att jag har betydligt mer att ge där men jag väljer att skynda långsamt och lasta på några extra kilon för varje vecka för att inte skada mig. Är ju fortfarande "nybörjare" bland de tunga vikterna men mina långsiktiga mål här börjar kännas inom räckhåll. Avslutade med en gymcirkel i vanlig ordning och 45 minuters indoor walking för att trampa ur benen. Gav effekt och benen känns som nya igen efter den envisa träningsvärken som förföljt mig några dagar.

I eftermiddag planeras för ett löppass för "själen", dvs där jag bara går på känsla och springer som jag vill. Viktigt med sådana pass också för att behålla motivationen och glädjen.

PS. De långa intervallerna i onsdags gick överraskande bra trots träningsvärk. Förbättrade tiden på första intervallen med hela 13 sekunder sedan sist och den andra och tredje gick också betydligt snabbare än förra gången. Känns som att det går åt rätt håll trots allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar