torsdag 13 december 2012

18 kilometer på mörka vintervägar

Eftersom tisdagen var vilodag hade jag en tanke om att ta mig ut på ett längre pass i går eftermiddag. Allt eftersom dagen gick och T ännu inte kommit hem började jag dock korta av passet i huvudet. När klockan var sju på kvällen och jag skulle ge mig iväg hade jag inte bestämt hur långt jag skulle springa, bara att minimidistansen skulle bli 13 kilometer. Men efter bara några löpsteg kände jag att benen var pigga och lätta och bestämde mig därmed för att återgå till den ursprungliga planen. Underlaget var minst sagt varierande med oplogad väg och decimeterdjup snömodd första 2 kilometerna och jag försökte springa i de få hjulspår som fanns. Inte lätt att se var man satte fötterna i det svaga skenet från pannlampan och jag halkade både hit och dit. Kom därefter fram till en något mer trafikerad väg och kunde öka upp tempot något och när jag efter 7 kilometer nådde fram till en upplyst gångstig med endast några centimeter snö kändes det som rena autobahn. Samma väg tillbaka igen och avslutade således med snöpulsning men nu hade benen fått upp farten och pinnade på i ett snabbare tempo. Hemma stannade klockan på 1,5 timme, helt ok med tanke på det minst sagt varierande underlaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar