söndag 23 december 2012

20,8 kilometer i dryga 20 minus


Har varit rätt dött här inne på bloggen de senaste dagarna. Inte för att jag inte tränat men andra saker (som besök, fix inför julen och rundresor hos släkt och vänner) har kommit i första hand, helt naturligt. Träningen har rullat på som vanligt. Har kombinerat konditionsträning i form av spinning, crosstrainer, löpning inne och ute med några pass i gymmet och i pump-salen. Kör helt enkelt vad jag är sugen på nu under grundträningsperioden. Den mer resultat- och målinriktade träningen får komma så småningom när jag känner för det.

I förrgår hade jag dock bestämt mig för att få till ett långpass eftersom det var länge sen sist. Tanken var att springa iväg efter lunch eftersom jag hade en hel del att ordna med på förmiddagen. När jag var på väg att byta om slängde jag en hastig blick på termometern och den visade då -20,8 grader. Lite väl kallt för löpning kan tyckas (brukar själv dra en gräns vid minus 20) men när jag väl har bestämt mig för något är jag rätt envis. På med ytterligare ett lager kläder undertill och en buff över huvud och mun, sedan var det bara att lunka på. Egentligen optimalt för långlöp i kyla eftersom man då tvingas att hålla nere tempot för att minimera mängden kall luft som dras ner i lungorna. Hade lyckats klä mig perfekt för en lugn långlöpning och jag behövde inte öka tempot för att hålla värmen. Dryga 2 mil senare var jag hemma och trots att jag trodde det blivit varmare visade termometern nu 22,8 minusgrader. Köldrekord för långpass! Häftig känsla att svetten kan rinna efter ryggen trots kylan ute.

Nu sitter jag och väntar på att skinkan ska bli klar i ugnen. Sedan är det dags att klä granen innan kvällens inplanerade träningspass. Löpning ute (i 20 minus) eller crosstrainer inne, ska suga på karamellen en stund till. God Jul på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar