torsdag 22 augusti 2013

Är det höst nu?



För att slippa springa redan halv 6 på morgonen har det istället blivit sen kvällslöpning de senaste dagarna. Hade förträngt att det börjar skymma redan vid halv nio-snåret den här årstiden, för att vara helt mörkt en timme senare. På onsdagens sena distanspass var jag därför extra glad att jag kom ihåg att ta med mig pannlampan. Däremot hade jag förträngt att jag faktiskt tycker att det är lite läskigt att springa i höstmörkret med tanke på de björnar som setts i närheten. Därför blev det högljudd skönsång sista kilometerna hem, ackompanjerat med handklapp. Hoppas ingen annan än björnen hörde mig ;-)

I går kväll blev det en tur till elljusspåret och därför kunde jag lämna pannlampan hemma. Två stycken trekilometersintervaller på det riktigt kuperade elitpåret sög bra i benen. Har kört betydligt mer kuperade löppass, både långdistans och tempo, det här året jämfört med förra. Förhoppningsvis kommer det att resultera i både snabbare och starkare ben.

Nedan ser ni en banprofil för elitspåret, som synes upp och ned mest hela tiden (max. lutning 19% och min. lutning -15%) och knappt en enda flack meter. Snittempot på första intervallen blev 4,21 min/km. På den andra intervallen hade benen stumnat till en aning och jag orkade inte pressa på lika hårt, vilket resulterade i 10 sekunder långsammare snittempo. Ändå en bra känsla och ett riktigt roligt pass.


Ikväll blir det återigen kvällslöpning. Planerar för en sväng över till närmsta halvö i lugnt tempo medan det fortfarande är ljust på himlen. Bara skynda på nu alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar