söndag 18 augusti 2013

Backigt långpass i ösregn

Låter kanske inte så härligt men det var det! Sambon hade lånat klockan under cykelvasan vilket innebar att jag fick springa med min vanliga digitala klocka som bara är just en klocka. Hade således ingen koll på tempot utan benen fick bestämma och det var så skönt att bara springa utan att känna någon som helst stress över tid eller tempo. Då gjorde det inte så mycket att regnet fullkomligt började ösa ner efter endast några hundra meter. Var glad att jag faktiskt valde att ta en tunn jacka över löpartröjan just igår och jag behövde aldrig frysa.

Underlaget började med kuperad skogsväg med mestadels uppförslut och fortsatte sedan mot elljusspåret och slalombacken där det blev några vändor upp och ner. Riktigt jobbigt men jag försökte fokusera på att hålla samma intensitet och så snart jag fick några flacka meter återhämtade sig benen snabbt. Fortsatte med ett varv på det riktigt kuperade elitspåret samt några extra varv på de kuperade delarna av elljusspåret innan jag styrde stegen hemåt och fick en skön nedförsbacke sista kilometern. Klockan stannade på 1 timme och 41 minuter men sträckan har jag ingen koll på. Höll dock rätt bra tempo på flacken och nedför men så klart gick det långsammare i de många backarna så jag skulle gissa på runt 20 kilometer totalt. Så skönt pass där regnet kändes så där härligt befriande och jag fick möjlighet att rensa tankarna. Fantastiskt att långlöpning i regn kan ge så mycket ny energi. Kanske gjorde den extra syrerika luften ytterligare sitt till. Skön start på lördagen blev det i alla fall.

Bilden är från ett annat regnigt löppass i höstas men känslan igår var densamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar