tisdag 4 juni 2013

Vårruset och tredje gången gillt


I härlig kvällssol och denna gång med en skön temperatur och lätt svalkande vind var det igår kväll dags för Vårruset. Det var länge sedan jag sprang detta lopp och var egentligen tveksam att starta (eftersom det inte är "min" distans) men blev övertalad att springa med jobbet. Något som jag inte skulle behöva ångra.

Körde uppvärmning som vanligt med lugn jogg och några korta stegringslopp. Benen kändes aningen sega till en början men den känslan släppte efter en liten stund. När startskottet gick blev det direkt en liten lucka till ledaren men vi var några tjejer som följdes åt första kilometern. Kände till en av tjejerna sedan tidigare och har respekt för hennes tidigare resultat så jag blev förvånad när jag började känna att farten var för låg efter en kilometer. Hade dock svårt att komma förbi eftersom jag låg bakom två tjejer som sprang i bredd på den smala gångstigen. Till sist lyckades jag springa om på vänsterkanten och tänkte att jag lägger mig i mitt eget tempo och ser hur länge det håller. Till min förvåning fick jag direkt en liten lucka som jag sedan drygade ut under resten av loppet. Dessutom lyckades jag plocka in en del på den ledande tjejen och i mål skilde det bara några sekunder mellan oss. Tvåa igen alltså och tiden blev 18.27 på nästan prick 5 kilometer. Tyvärr fick min klocka inte någon GPS-kontakt så jag fick springa på känsla under största delen av loppet, något som kanske inte var till en nackdel? Nu gäller det bara att våga ännu mer. Även om det finns många duktiga löpartjejer så tror jag nämligen att jag är lite för sträng mot mig själv och underskattar min egen förmåga. Får vara slut på det nu!

1 kommentar: