söndag 2 juni 2013

8*800m


Kände mig sugen på att köra intervaller i lördags. Packade väskan med duschgrejor och ombyte och åkte sedan i förväg in mot friidrottsbanan för att möta upp familjen inne i stan efteråt. Började med 15 minuters uppvärmning och några korta stegringslopp innan jag gav mig iväg på första intervallen. Klockan stannade på 2.52 och jag bestämde mig för att ta det något lugnare i de påföljande intervallerna. Flöt på bra i ett jämnt tempo på 2.54 per åttahundring innan jag bestämde mig för att trycka på lite extra i den avslutande. Stannade klockan på 2.48 och det tolkar jag som att jag faktiskt kan speeda upp farten lite redan från början nästa gång. För er som undrar blev det stå/gåvila ca 60 sek mellan varje intervall. Avslutade med nedjogg och stretch innan jag skyndade mig in till stan för lunch med familjen.

Till er som ännu inte testat att springa intervaller på bana vill jag bara säga: gör det! Så mycket roligare och dessutom tycker jag att man får en betydligt bättre överblick hur du ligger till i tid då du faktiskt ser hela sträckan framför dig. Extra plus är underlaget som till skillnad från stum asfalt ger en betydligt mjukare och skonsammare känsla under foten.

Bjuder på ett litet filmklipp från sista intervallen då T lägligt kom förbi för att kolla hur det gick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar