söndag 9 september 2012

Långpass i guldväder

Solen strålade från en klarblå himmel och termometern visade behagliga 7 grader, perfekt väder för ett långlöp. Hade laddat ordentligt redan i går kväll med fläskfilé Nora och ugnsrostad potatis, herrarna Ben & Jerry och som kvällsfika svärmors goda mjukkaka. Jag har svårt att äta för tätt inpå jag ska springa och därför passar det bäst att ladda ordentligt redan kvällen innan jag vet att jag ska köra ett längre pass.

Efter lite morgonpyssel packade jag vätskebältet med energigel och powerade, samma typ av energi som jag tänker använda mig av under lidingöloppet, och gav mig iväg mot det lokala elljusspåret. Slingan som jag tänkte köra är 4,2 km och rätt så kuperad, perfekt med tanke på vad som väntar på lidingö. Lämnade vätskebältet vid starten och stannade efter varje varv och drack. På tredje varvet plockade jag dessutom med mig en gel som jag sippade på under tiden jag sprang. Gruvligt söt så det gick inte att klämma i sig hela i ett svep som jag tänkt från början. Samtidigt är det rätt skönt att springa och hålla i nåt, får liksom något annat att fokusera på. Efter fem varv och en extra tur uppför första backen joggade jag hemåt igen. Lyckades samla ihop totalt 28 kilometer på 2 timmar och 13 minuter. Skön känsla i kroppen idag och benen fick springa i ett behagligt tempo. Dessutom funkade magen prima så jag hoppas det går lika bra när det är "skarpt läge".


Som vanligt var maten serverad när jag kom hem så efter en snabb dusch var det bara att hugga in. Har blivit riktigt bortskämd under hela veckan här uppe, som att bo på hotell. Tur att svärmor och svärfar kommer på besök när T åker bort i oktober så jag får möjlighet att återgälda deras gästfrihet.
 
I kväll åker vi hemåt igen med bilen full av älgkött, bär, sylt, saft och gelé. Känns bra att förråden är fyllda inför den stundande vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar