torsdag 25 oktober 2012

Lätt distans och styrka

Laddade upp med babysång på förmiddagen för att lilla t verkligen skulle vara trött när det var dags för soven. Efter lunch begav vi oss till gymmet, jag med en öm rumpa efter gårdagens benpass och lilla t med mycket trötta ögon. Ställde mig på löpbandet idag eftersom jag var sugen på att springa "själv" (dvs utan babyjogger). Startade lugnt i 5-tempo och ökade sedan successivt ned till 4,30-fart, men inte snabbare än så eftersom tanken var att "springa ur" benen. Efter 5 km drabbades jag dock av tristess (tycker det är rätt trist att springa på band och dessutom hade min musik-app lagt ned) och la därför in en backe på 1 kilometer i 6 procents lutning och med bibehållen 4,30-fart. Efter backen ökade jag upp tempot ytterligare (kunde inte hålla mig ;-)) och körde en ny backe på samma lutning i 4-tempo. Därefter successiv nedjogg innan jag stannade bandet på strax under 12 kilometer.

Ett bra tips för att få upp farten på benen är förresten att höja lutningen på bandet men bibehålla farten under en bestämd tid. Minska sedan lutningen (men aldrig till mindre än 0,5 procent för att visualisera löpning utomhus) och öka farten. Du kommer bli överraskad över hur lätt det går och benen rullar liksom per automatik!

Efter löpet blev det ett snabbt pass i gymmet med två övningar vardera för rygg, axlar och bröst. Börjar tycka det är riktigt kul att köra styrka. Hoppas det är en trend som håller i sig!


Kvällsmys med moster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar